EMBA/MBA nu livrează ceea ce marketează!
După ce am edificat cele două programe de studii – primul cu focus pe management general, cel de-al doilea cu focus pe management funcțional (marketing, finanțe, operațiuni, etc.) îți supun atenției discrepanța enormă între ceea ce promit aceste programe și realitatea livrării.
Să nu crezi că sunt un cârcotaș și că țelul meu este critica la adresa acestor excelente programe de studii în domeniul științei managementului, a căror istorie urcă cu 143 de ani în urmă, mai precis în anul 1881, cu primul program de Executive Education al Wharton School din Philadelphia, Pennsylvania, poate nu întâmplător în statul american în care părinții fondatori ai Statelor Unite ale Americii au scris prima Constituție (în 1787) în care, chiar de la început, în primul amendament se statua „libertatea de exprimare”! Probabil ca managerul să învețe și el „libertatea de expresie”, să spună fără teamă opinia sa profesională!
La 27 de ani de la primul program a apărut un al doilea program, numit pentru prima oară în istorie, în mod explicit – MBA (Master of Business Administration) – în anul 1908, în cadrul Harvard Business School, din Boston, Massachusetts.
Pâna în anii 1950 programele de MBA au rămas cantonate pe teritoriul Statelor Unite ale Americii, după care s-au răspândit în întreaga lume.
Revin la aserțiunea din titlu asupra discrepanței între ceea ce promit aceste programe și ceea ce livrează efectiv, desigur din cauza unei neputințe ontologice putem zice.
Despre ce neputință să fie vorba?
Este vorba pe de-o parte de neputința unei persoane de a cunoaște foarte bine toate funcțiunile unei afaceri (mă refer la marketing, operațiuni, finanțe, etc) cât și la cultura modernă care afirmă așa numitul principiu al specializării, în practică ajungându-se la o supraspecializare în care Profesorul/Trainerul cunoaște numai o secțiune/parte a unei funcții a întreprinderii.
În concret, mai ales în cazul EMBA promisiunea (ceea ce se marketează) este: „la finele programului de studii absolventul va fi capabil să integreze toate funcțiunile unei afaceri astfel încât să ajungă să performeze în calitate de CEO (Chief Executive Officer)/Director general al unei firme!”.
Promisiunea sună bine, este provocatoare și ispititoare pentru ”prospect”, acesta devenind repede client, chiar dacă se împrumută cu sume mari, uneori de peste 100.000 USD/EUR, nemaipunând la socoteală costul de oportunitate atât al banilor cât și al timpului petrecut în studiu (18-24 de luni).
Dar promisiunea este apetisantă și generoasă, astfel încât candidatul la o carieră frumoasă în top management achiesează la aceasta și se angajează atât d.p.d.v. financiar cât și temporal la acest efort.
Începe primul modul al programului, să spunem cel de Marketing – apare fizic/online, după caz, un Profesor/Trainer expert în domeniul marketingului (CMO). Acesta „știe carte” și are experiență bogată, de obicei pe poziții de Director de Marketing în cadrul unor firme reputate. Cursantul este mulțumit cu asupra de măsură și deja se întrevede rezultatul promisiunii programului, și anume: ”la finele programului voi fi în stare să cunosc toate funcțiunile firmei și să le integrez simfonic în calitate de CEO/Director general”!
Următorul modul al programului, să zicem cel de Finanțe și Management financiar – apare fizic/online, după caz, un Profesor/Trainer expert în domeniul financiar. Acesta „știe carte” și are experiență bogată, de obicei pe poziții de Director financiar (CFO) în cadrul unor firme reputate. Cursantul este șocat de noua prezență, chiar dacă este mulțumit cu asupra de măsură de prestația și deja apare oarece ceață în rezultatul promisiunii programului, și anume: ”la finele programului voi fi în stare să cunosc toate funcțiunile firmei și să le integrez simfonic în calitate de CEO/Director general”! Pare ca NU, întrucât Profesorul/Trainerul de Marketing nu a putut susține modulul de Finanțe și Management financiar….Mă rog, să mai așteptăm, să mai vedem…îți spui tu….
Urmează modulul Contabilitate financiară și managerială – apare fizic/online, după caz, un Profesor/Trainer expert în domeniul contabil. Acesta „știe carte” și are experiență bogată, de obicei pe poziții de Contabil șef/Financial Controller în cadrul unor firme reputate. Cursantul este debusolat de noua prezență, chiar dacă este mulțumit de prestație și deja se pierde credința în rezultatul promisiunii programului, și anume: ”la finele programului voi fi în stare să cunosc toate funcțiunile firmei și să le integrez simfonic în calitate de CEO/Director general”! Apare siguranța faptului ca la finele Programului el/ea nu va fi în stare să integreze funcțiunile companiei întrucât firma care livreaza Programul de EMBA nu a reușit nici ea să ajungă la dezideratul promis, marketat!
Și așa mai departe, pana la ultimul modul al Programului de EMBA…
În concluzie, am demonstrat simplu că promisiunea făcută viitorului Manager de Top (CEO/Director general) și anume: „la finele programului de studii absolventul va fi capabil să integreze toate funcțiunile unei afaceri astfel încât să ajungă să performeze în calitate de CEO (Chief Executive Officer)/Director general al unei firme!”, nu este realizabilă și nu va fi vreodată!
Aceasta este principala cauză pentru care chiar majoritatea absolvenților de EMBA nu performează (livrează indicatorii de performanță KPIs agreați cu antreprenorul/acționarii prin contractul de management) în pofida faptului că teoretic ar avea toate cunoștințele pentru a o realiza.
Dar cum între teoretic și practic, teoretic nu exista nicio diferență 🙂… rămâne să se înregistreze eșecul Gestionarului de afaceri (aici poate fi avansat chiar la statutul de „Manager teoretician”, chiar și „Manager practician rețetar” – adică are cunoștinte teoretice și abilități (în fapt niște rețete – algoritmi), dar neintegrate în ansamblul sistemului companiei.
Rămâne ca în viitorul apropiat să vin cu o Soluție la acest imens neajuns!
Cu drag,
Marian Grăjdan
Doctor de afaceri & Trainer EMBA
contact@mariangrajdan.ro
Ești hotărât să faci pasul „De la Gestionar de afaceri la Manager” ?
Au mai ramas
Ziua(e)
:
Oră(e)
:
Minute(e)
:
Secunde(e)